Het eiland
Zakynthos heeft tijdens de laatste eeuwen veel tot de artistieke,
intellectuele en culturele evolutie van Griekenland bijgedragen.
Verscheidene Zakynthische intellectuelen en kunstenaars hebben het
culturele leven van Griekenland op alle gebied - van brieven tot kunst -
beïnvloed. De oude traditie van het eiland, dat dankzij zijn
geografische positie, een belangrijk cultureel centrum was, wat ook in
moderne tijden is gebleken.
In de moderne tijden, begint het schrijven van brieven op het eiland in de 15de eeuw. Verscheidene werken van Zakynthische auteurs,
zowel poëzie als proza, worden gepubliceerd in Venetië en worden
beroemd zowel onder Grieken als andere Europeanen. Als resultaat van
deze heldere interesse in onderwijs en cultuur, wordt de eerste Academie
van Griekenland gevestigd in Zante, in de vroege 17de eeuw en in 1815
wordt deze gevolgd door de Academie van Vrije Zuidelijke Eilanden, die
zijn zetel op het eiland heeft. |
De 19de eeuw is de gouden eeuw van
het intellectuele leven van het eiland. Het is tijdens deze eeuw dat de
twee eminente Zakyntische dichters, Andreas Calvos en Dionyssios
Solomos leefden en werkten. In 1864 wordt het lange gedicht van
Dionyssios Solomos „Hymne aan Vrijheid", dat op muziek is gezet door
Nicolaos Mantzaros, afkomstig van Corfu, het Volkslied van Griekenland.
De werken van Dionyssios Solomos hebben de Griekse literatuur sterk
beïnvloed, waaruit de oprichting van de School van Eptanissa
voortvloeide (Ionische eilanden).
Onder de belangrijkste auteurs en
dichters mogen wij niet vergeten om de Italiaanse dichter Hugo Foscolo,
van oorsprong Zakynthiër en Gregorios Xenopoulos, auteur, journalist en
lid van de Griekse Academie, te vermelden.
De muziek is een ander
belangrijk gebied in de cultuur van Zakynthos. De "cantate" is een
zuiver lokale muziek idiomatische uitdrukking, die zowel in volksmuziek
als in stukken van bekende componisten wordt uitgewerkt. Hetzelfde
gebeurt met "arechia" (een valse uitspraak van de Italiaanse term een
"orrechio", literaire betekenis „door het oor", een soort volkslied in
vier delen. De ononderbroken culturele uitwisseling met het westen,
hoofdzakelijk Italië, heeft de muziektraditie en de smaak van
de bewoners op het eiland sterk beïnvloed. De opera en de operette waren
geliefde soorten muziek in Zakynthos en vormden een schakel tussen de
adel en de rest van de bewoners. Aldus, in 1815 werd de eerste School
van de Muziek opgericht in Griekenland, terwijl in 1896, tijdens de
eerste Olympische spelen van moderne tijden, de muziekband van Zakynthos
aan de gebeurtenis deelnam. Het was de periode, waarin de van oorsprong
Zakynthische componisten als Domeneginis Kapnissis en anderen in Europa
beroemd werden.
Het theater, met zijn sterke
invloeden van het Italiaanse volkstheater, dat op het eiland opbloeit,
vooral tijdens de periode van Venetiaanse overheersing. De verovering
van Kreta door Ottomanen (1669) bevorderde de ontwikkeling van het
theater in Zakynthos, omdat er toen vele auteurs en andere kunstenaars
naar het eiland verhuisden. Een lokale idiomatische uitdrukking is
gecreëerd, waar het gemakkelijk is om de directe invloed van "comedia
dell'arte" te ontdekken: het Kretenzische theater van die periode en het
oude Griekse drama.
Zakynthiërs
hielden van theater en tijdens de Venetiaanse overheersing was het
theater dan ook zeer vaak een deel van de feesten van de adel. Latere
theaters die er werden gevestigd, speelden niet alleen de traditionele
voorstellingen, maar ook die van eigentijdse lokale auteurs van die
tijd.
Het uitstekende landschap en de
artistieke atmosfeer van het eiland was een stimulans voor verscheidene
locale bewoners om te gaan schilderen. Zeer spoedig daarna waren de
bekendste hagiografen van die periode van oorsprong Zakynthisch. Hun
werken zijn nog aanwezig in de musea en de kerken van het eiland. De
aanvankelijke invloed van Kreta resulteerde in de Creto–Zakyntsche
School, spoedig nadat de School van Eptanissa (Ionische eilanden) werd
gevormd, waar de traditionele Byzantijnse stijl met de stijl van de
Renaissance van Italië werd samengevoegd. De meest beroemde en bekende
schilders van deze school waren Panagiotis Doxaras, Nicolaos Coutouzis
en Nicolaos Cantounis.
Tijdens recentere periodes
zetten verscheidene schilders deze grote traditie van het schilderen
voort, met als belangrijkste eigenschap de losbandigheid van het geloof
met de nadruk ethiek.
Houtbewerking is een ander gebied van creativiteit van de
bewoners van het eiland. Aangezien er heel wat kerken zijn, werd de
houtbewerking erg populair, vooral bij de gewone bevolking. Bijna elke
kerk van het eiland heeft een houten iconen scherm, waar het hout een
uitstekend middel van uitdrukking en artistieke verwezenlijking is
geworden. Door de lange traditie van het houtsnijden, is het niet
verrassend dat de zilveren relikwieënschrijn, dat het lichaam bevat van
Aghios Dionyssios, de beschermer van het eiland, een meesterwerk van
zilverwerk is.
In een gebied waar de kunst altijd aanwezig is, is het normaal
dat er interessante gebouwen zijn. Ondanks de totale vernietiging van
de gebouwen in 1953 (aardbeving), heeft het Zakynthos van vandaag een
zeer originele architecturale stijl, die de traditie van alle culturen
combineert die hier geweest zijn. Door de Byzantijnse godsdienstige
architectuurtribunes zij aan zij met de Venetiaanse gebouwen, en de
Franse bourgeoise ideeën, die in verband zijn gebracht met de innovaties
van de periode van Britse overheersing. Alle voorbeelden van
architecturale stijlen zijn hier aanwezig. De schitterende herenhuizen
van oude edele families, oude en recentere kerken, indrukwekkende
kloosters, sterke forten en arcades, maar ook eenvoudige stedelijke en
landelijke huizen maken er interessante combinaties van, die aan het
eiland zijn prachtig karakter geven.
Muziek in Zakynthos:
In Zakynthos (Zante) is muziek
niet alleen een cultuur, het is een essentiële component van het
dagelijkse leven van de bewoners. Zoals Leonidas Zois, een student van
leven en cultuur van Zakynthos zegt, is de muziek op het eiland een
"zoet beroep", van zowel kunst als traditie. Een traditie die naar de
mythologie terugkeert, aangezien men zegt dat de bewoners van Zakynthos
werden onderwezen om de muziek van Apollo, de god van muziek, zelf te
maken en te spelen.
Tijdens
de meeste recente periodes, was de godsdienstige muziek het eerste om
zich op een hoog niveau te ontwikkelen, hoofdzakelijk na de bezetting
van Candia (Heraklion) door de Ottomanes in 1669. Het was toen, dat alle
kunstenaars en intellectuelen overgingen van de Creto-Venetiaanse
cultuur naar Eptanissa (Ionische eilanden), en ten eerste vooral naar
Zakynthos.
Een origineel muzieksysteem, het Creto-Ionisch wordt
ontwikkeld als godsdienstige muziek. De melodie doet herinneren aan de
Byzantijnse muziek, waar het zijn wortels heeft, maar het wordt
uitgevoerd op de manier van westerse muziek (vier stemmen).
Een andere originaliteit van de Zakynthische muziek zijn de
volksliederen, die als "arechia" bekend worden. De oorsprong van
"arechia" gaat een tijd terug en het is puur een creatie van het volk,
met verscheidene elementen van "impromptu", zowel de muziek als de
lyrische gedichten. Soms zijn de lyrische gedichten de werken van
bekende dichters.
In 1860 richten 60 Zakynthische muziekamateurs, op initiatief
van de Italiaanse muziekleraar Marco Battagel, een muziekvereniging op,
de eerste in Griekenland. De vereniging hielp om de Europese muziek aan
de mensen van het eiland vertrouwd te maken. De gevormde band werd
geleid door eminente muziekdirigenten en speelden vele jaren muziek op
de centrale pleinen van de stad Zakynthos. Het Zakynthische refrein, met
40 leden, blonk niet alleen uit op het eiland en Griekenland, maar ook
in het buitenland, hoofdzakelijk in jaren zestig.
Behalve de gitaar, is de mandoline ook een zeer geliefd
instrument van de bewoners van Zakynthos. Het is altijd aanwezig in elke
muziekband, rondwandelend in de nacht om voor een meisje te zingen,
maar ook in "officiële" koororkesten.
Een andere muziekgroep, die actief is in Zakynthos, is het
belangrijke zangkoor "To Fioro tou Levante", waar zowel deskundige
zangers als amateurs deelnemen, strevend naar het verspreiden van goede
muziek in Zakynthos, maar ook om Griekenland en andere landen van de
wereld met de Zakynthische muziek vertrouwd te maken. Een ander
belangrijke godsdienstige zangkoor is "Kyria ton Angelon" ("De dame van
de Engelen"); het koor neemt aan elke godsdienstige viering op het
eiland deel, het belangrijkste is de periode van de Heilige Week.